torsdag den 1. november 2012


 (..der høres en efterklang af døren der bliver smækket i)

(Torvald ser sig rundt i stuen, rank med et suk)
HELMER: Ak, Nora du er ej den lykke der står bag mig længere.
(Torvald sætter sig tungt i sofaen, kigger ud af vinduet)
HELMER: Nora, Nora du har forladt dit hjem- dit dukkehjem, hvad tænker du. Nora du skal ej vende om og se dette hjem an som være det dit.
(Der høres støj fra børneværelset)
HELMER: Anne-Marie, hvor er børnene? (børn kommer ind i stuen, og ser sløjt og trætte på Torvald) Anne-Marie de er taknemlig? (BARNEPIGEN nikker og smiler) Har jeg ikke givet hende alt. Se på mine børn og fortæl mig da hvad jeg skal gøre med dem?
(Tænker for sig selv, hvordan den nedbrudte status kan genopbygges, så denne episode ikke bringer skam over familien, betragter BARNEPIGEN der leger med børnene)
HELMER: (mumler) Jeg må finde Fru Linde, hun kan passe mine børn, hun kan danse for mig, hende kan jeg give kjoler og bringe hende glæde. Fru Linde ville ej nægte min gavmildenhed og vise sig utilfreds for mig som Nora. En kvinde (HELMER ser sig til loftet, tænker kort og beder STUEPIGEN og sin jakke)
HELMER: (ser alvorligt mod børnene) Børn, i skal ej frygte for at jeg vil forlade jer som Nora, jeg kommer igen med Fru Linde. (smækker døren i lås, tager en dyb vejrtrækning og går mod Fru Lindes hus)
HELMER: (siger sig selv hvorledes Leonora skal med til hendes nye dukkehjem)  Fru Linde, vil de……….

Ingen kommentarer:

Send en kommentar